Laimata saab ka kellegi sõnavõtu moonutamise või teatud lausete kontekstist välja rebimisega, sest see tekitab inimesest valemulje.
Siin võiks lausa tarbijamängu teha: kes leiab sellest tekstist tõesti fakte, mis toetavad Alari Kivisaare vastu alustatud „petitsiooni“, siis kirjutage kommentaaridesse.
Saatelõiku saab igaüks kuulata siin: https://sky.ee/alari-kivisaare-umber-lahvatanud-skandaalist/
[1] Tavakeeles kasutatakse sõna pätt kurjategijate kirjeldamiseks.
EKKS 2009 selgitab, et pätt tähendab allakäinud, kindla töö- ja elupaigata inimene, hulgus, paadialune; kaabakas, huligaan. Viinanäljas pätt. Habetunud ja räpane pätt nurus viinaraha. Selles keldris ööbib hulguseid ja pätte. Trepikojas magab üks pätt. Pättide kamp, urgas. Ta hakkas jooma ja muutus pätiks. Mees jõi ennast pätiks. Poisist saigi pätt. Poeg läks pätiks. Pätid saadi kätte, võeti kinni. Nii hilisel ajal on ainult pätid liikvel. Mingid pätid kleepisid talle külge. Kes see pätt ja pasatski on? Pätti ‘pätitegusid’ tegema. Näeb välja, käitub nagu viimane pätt. *Korja niisugune pätt tänavalt üles, anna talle tööd ja leiba, aga tema hakkab vurlet mängima. P. Vallak. || (sõimusõnana). Igavene, vana pätt (sihuke)! Sa oled täielik pätt! Vilets pätt, paljasjalgne! Kui kaua sa, pätt, elad meie kulul? Liitsõnad: sadamapätt. (viide: EKKS 2009, http://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=p%C3%A4tt&F=M).
- https://ekspress.delfi.ee/ajalugu/85-aastat-tagasi-kriminaalpolitsei-paljastas-eestis-mitu-valerahavabrikut?id=90539083
- https://www.ohtuleht.ee/593818/valerahaga-petta-saanud-muuja-patid-said-poest-sargi-ja-48-eurot
- https://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/politsei-leidis-pati-taskust-valeraha?id=9888098
Statistika aga kinnitab, et mustanahaliste hulgas on rohkem pätte ehk õigusrikkujaid (kui te ei usu, kasutage Google’i abi). Nagu ka meeste hulgas on rohkem pätte, Eestis on isegi 95% vangidest mehed. Kui keegi küsib kas see mees oli pätt?! või kas mehed on pätimad?!, siis pole mõtet soolise võrdõiguslikkuse voliniku uksele koputama minna. Ilmselt ei tehtaks teie „tühistamiseks“ ka „petitsiooni“.
NB! See postitus ei võta seisukohti rassiküsimuste teemal, vaid toob esile seda, kuidas on võimalik tegelikkust moonutada. Kui tahame ühiskonnas mingi teema üle diskuteerida, siis jäägem faktipõhiseks.
“Kivisaar küsib rahvakeeli, kas mustanahaliste hulgas esineb rohkem õigusrikkujaid ja viitab selgesõnaliselt statistikale … Seega tõstatab Kivisaar ühiskondlikult küsimuse, kas statistika kohaselt on mustanahalisi õiguserikkujaid rohkem … ”
Ma olen laias laastus nõus selle lõigu kommentaaridega, aga siiski tekkis nokkiv küsimus, et kas ei ole nende kommentaaride puhul samamoodi tegemist kellegi sõnavõtu moonutamisega, milles süüdistatakse Alari Kivisaare vastaseid? Ma saan aru, et sõna pätt kasutatakse rahvakeeles kurjategija kirjeldamiseks, aga ülaltoodud tõlgendused kaotavad ära selle sõna halvustava tooni, millele nii EKSS kui EKI ühendsõnastik viitavad ja kuidas seda sõna rahvakeeles minu kogemuste põhjal kasutatakse.
Üldiselt näen mina selles küsimuses (“Äkki mustad on pätimad?”) probleemi selles, et selline sõnastus omistab negatiivse varjundiga omaduse tervele rassile. Kui ma suudan nt keskkooli lõputulemuste statistikaga toetada lauset “äkki x on lollimad”, siis kas see muudab seda, et ma omistasin selle omaduse x rassile? Ma küll usun, et tegemist on väga ebaõnnestunud sõnastusega, aga tõlgendada seda kui lihtsalt rahvakeeles rääkimist ja ära kaotada igasugused negatiivsed varjundid, mis ühele rassile omistatakse, ei tundu ka päris aus olevat.